אולי אלה רוחות המלחמה המנשבות בעולם בימים אלה, בדגש על אזורינו; אולי רוח הזמן המשתנה. כך או כך, הדחף לייצר רשימה שתאגד בתוכה כמאה יצירות בולטות מתחילת המאה ה־20 ועד ימינו נראה אך טבעי לתקופה שכזו. תקופה של אי־שקט ובהילות, של אובדן וערעור. אל מול אלה, היאחזות במילה, בחיים, ביצירה, בשפה, בסיפור — משולה להטלת עוגן בים סוער. לא בכדי כותב מחבר הזוהר, כי העולם נוצר בספר, מספר וסיפור. שכן, כולנו שונים ונבדלים וייחודים, אך כולנו דומים זה לזה בתשוקות, באהבות, בטרגדיות. בדמיון.
איך מסכמים 124 שנות יצירה? נדמה שהמשימה היא כאותו המיתוס על סיזיפוס שנגזר עליו לגלגל סלע ענק במעלה הר רק כדי להגיע לפסגה ולצפות בו נופל חזרה למטה. כמעט כל אחד ואחת מהמשתתפים בסקר, שנתבקשו לבחור את עשרת הספרים הטובים והבולטים מבחינתם, בדירוג יורד, מצאו עצמם מגלגלים שוב ושוב את הסלע, וכשכבר הגיעו לפסגה וגיבשו רשימה, התחרטו וגיבשו רשימה חדשה. יותר ממאה סופרים וסופרות, עורכים ועורכות, מבקרים ומבקרות, מתרגמים ומתרגמות, חוקרים וחוקרות, אנשי תרבות מובילים, השתתפו בסקר הספרים הגדול. אנחנו דירגנו כל ספר בניקוד אחיד לפי מיקומו ברשימות השונות, שיקללנו את התוצאות, ואיחדנו לרשימה אחת. חשוב לציין: אין סוף לפנים השונים של כל רשימה ורשימה, וזו רק אחת מהן. רשימות מקבילות, במוספי ספרות וכלי מדיה שונים, ודאי ימצאו ספרים אחרים.
אני, לעומת זאת, דווקא מצאתי בהתחבטות האינסופית את היופי שבחדוות הקריאה: היכולת להימצא בכל העולמות כולם, ובו בזמן באף אחד מהם. הרשימה הסופית מייצגת סגנונות שונים; פרוזה ושירה, עיון והגות, מקור ותרגום. מיינסטרים ואזוטרי. ספרים מתורגמים מהווים, כצפוי, את מרכז הכובד של הרשימה: 90 מתוך 101 הספרים הנבחרים הם בשפות זרות, בהן אנגלית, צרפתית, איטלקית, גרמנית, ספרדית, רוסית, נורווגית, ואפילו יידיש. השפה השלטת בין הכותרים הנבחרים היא אנגלית — כ־40 ספרים שתורגמו לעברית במרוצת השנים, לפעמים ביותר מתרגום אחד; אחריה גרמנית עם לא פחות מ־16 כותרים של יוצרים גדולים כפרנץ קפקא (שספרו "הטירה" הממוקם במקום הראשון מוביל בפער של כמעט פי שניים בניקוד מהספר שדורג אחריו, "בעקבות הזמן האבוד" של מרסל פרוסט), שטפן צוויג, תומאס מאן ואחרים; ושלישית בשפות היא עברית, עם יוצרים שהם אבן יסוד בספרות העברית החדשה כח"נ ביאליק, ש"י עגנון, דויד גרוסמן, יונה וולך, רונית מטלון, עמוס עוז, אורלי קסטל־בלום ועוד.
גם החלוקה בין גברים לנשים — כפי שנדמה מרשימה שראשיתה בשנת 1900 והיא נפרסת ברובה על פני המאה ה־20 (המאה שבה נשים נאבקו לשוויון בינן לבין גברים) — לא מפתיעה במיוחד: 27 ספרים בלבד נכתבו בידי נשים, אל מול 74 כותרים גבריים. ישנם הסופרים והסופרות שנכללו ביותר מיצירה אחת, כפרנץ קפקא (המשפט/הטירה/הגלגול), ורג'יניה וולף (אל המגדלור/חדר משלך/גברת דאלוויי), תומס מאן (הר הקסמים/מוות בוונציה/בית בודנברוק) ועוד.
וגם בחלוקה שבין הסוגות, שירה ופרוזה, אין הפתעות מיוחדות. מרבית השירה העולמית לא תורגמה לעברית, ומה שכן תורגם הגיע אל קהל הקוראים בתוך אנתולוגיות, אוספים וכתבי עת שונים. שמונה ספרי שירה מצאו את דרכם לרשימה אל מול 93 ספרי פרוזה ועיון.
אבל אולי הספר המיוחד ביותר ברשימה, זה שנבדל מכל הבחירות וזכה בלא מעט קולות, הוא ספר של ילדה, נערה, שלא התכוונה בכלל לכתוב ספר אלא מצאה בכתיבה את אותו כוח חיוּת שעליו כתבתי בהתחלה. "יומנה של אנה פרנק" הוא קודם כל יצירה ספרותית מפליאה ומרגשת, אף שחוקרים רואים בו עדות היסטורית, אחת מני רבות, בתקופה אפלה. דווקא בתוך האפלה הזאת, בתוך אי־הוודאות והפחד והכעס והאימה — אנה פרנק, הילדה שנספתה בשואה, כתבה את אחת היצירות החשובות במאה ה־20, ודאי הפופולרית ביותר בספרות השואה, ואולי היצירה שהשפיעה הכי הרבה על בני נוער. דווקא היא, שלא ראתה מה עלה בגורלה של יצירתה, שכתבה כדי לכתוב, כדי לברוח מן המציאות באמצעות המציאות, שהבהירה "הנייר סבלני יותר מבני האדם" — דווקא היא מזכירה לנו כי ליצירה אין סוף. שכן היא עשויה מראשיתו של העולם.
רשימת המשתתפים בסקר, בסדר רנדומלי: שירה סתיו, אריאל הירשפלד, רענן שקד, יגאל שוורץ, יובל שמעוני, שרון קנטור, מנחם פרי, נורית גרץ, אריק גלסנר, עמרי הרצוג, איריס מילנר, זיוה שמיר, שהרה בלאו, נועה מנהיים, אגי משעול, נעה ידלין, אלמוג בהר, אסתי ג. חיים, חיים וייס, ישי רוזן־צבי, טובה רוזן, ירמי פינקוס, עמיחי חסון, חן ארצי סרור, נדב נוימן, רוני סומק, בכל סרלואי, שירה חדד, יונתן שגיב, לי ממן, מאיה ערד, דפני ליסבונה, מאיה פלדמן, יואב פרומר, יקיר בן־משה, שרי גוטמן, עינב שיף, יניב איצקוביץ', שמעון אדף, קובי מידן, עלית קרפ, אלעד בר־נוי, עפרי אילני, יוסי סוכרי, נגה אלבלך, תומר פרסיקו, עירית אלקבץ, נמרוד בר־עם, אסף מונד, רחל פן, יערה יעקב, גלית דהן־קרליבך, מיכל בן־נפתלי, תהל פרוש, איה חיות, עופרה עופר אורן, אורית גידלי, ישי שריד, בועז כהן, יוני ליבנה, אבי שילון, ענת עינהר, תמר משמר, נדב הלפרין, עמית רוטברד, שהם סמיט, יפתח אלוני, דורית שילה, מוטי פוגל, ציפי שמילוביץ, ריקי כהן, תהילה חכימי, עודד וולקשטיין, דפנה רוזנבליט, יונתן ברג, יעל גלוברמן, נוית בראל, מיטל נסים, אהרן שבתאי, אלעד זרט, עודד כרמלי, סיון בסקין, עילי ראונר, אלעד נבו, יונתן דה שליט, סלין אסייג, שלומציון קינן, מעין איתן, טל ניצן, שרי שביט, יובל פלוטקין, ראובן נמדר, אילנה ברנשטיין, אלפרד כהן, מור פוגלמן־דבורקין, יפתח אשכנזי, שירי לב־ארי, רון דהן, עדי קיסר, יולי שפירא, ג'וליה פרמנטו, תמר מרין, ארנית כהן־ברק, יואב רייס, תמר שבק, יערה שחורי, ג'רמי פוגל.